Voor veel bedrijven is de lokale SEO de kern van de online strategie. Voor deze kleinere bedrijven is er vaak geen budget om een goede landelijke vindbaarheid te realiseren. Het hogerop komen in jouw stad of regio is makkelijker dan je denkt. Volg deze 5 tips voor het verbeteren van je lokale SEO en wordt lokaal gevonden door jouw doelgroep!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is het proces van het ranken van jouw website binnen een lokale regio. Voor een bakker die actief is in Rotterdam is deze regio vaak de stad Rotterdam (of zelfs kleiner).

Het optimaliseren voor de lokale SEO van een website geeft een hogere ranking voor zoekwoorden met een lokale intentie. Deze lokale intentie zit in veel gevallen al in de zoekwoorden. We blijven in ons voorbeeld bij de bakker die actief is in Rotterdam. Deze bakker zou bijvoorbeeld op de volgende zoekwoorden graag bovenaan staan:

  • “Bakker Rotterdam”
  • “Rotterdam bakker”
  • “Brood kopen Rotterdam”
  • “Vers brood Rotterdam”

Maar, Google wordt steeds slimmer en gebruikt nu ook de locatie. Dus, wanneer iemand in de buurt van de bakker (of ergens in Rotterdam) op zoek is, volstaan de volgende zoekwoorden ook:

  • “Bakker”
  • “Brood kopen”
  • “Vers brood”

Dit zorgt ervoor dat deze bakker met een kleiner budget en/of tijd ook kan profiteren van de organische resultaten. Op onderstaande afbeelding kun je vinden hoe de lokale zoekresultaten worden weergegeven.

Maar hoe zorg je ervoor dat jij lokaal je concurrenten verslaat? In dit artikel geef ik 5 tips om dit te bewerkstelligen.

1. Google Mijn Bedrijf (GMB)

Dit is misschien wel de belangrijkste tip die ik kan geven voor het verbeteren van je lokale vindbaarheid. Het aanmelden bij Google Mijn Bedrijf is belangrijk doordat je eigenlijk Google kan vertellen over het bestaan van je bedrijf.

Daarnaast kan je hier opgeven in welke regio je actief bent. Hierdoor wordt je dus “automatisch” beter gevonden in deze regio. Google Mijn Bedrijf zorgt er ook voor dat je in de 3-pack (zie afbeelding hierboven) wordt weergegeven. Hiermee sta je direct bovenaan de organische resultaten met jouw bedrijf!

2. Linkbuilding

Dit geldt niet alleen voor de lokale vindbaarheid voor bedrijven maar is hiermee niet minder belangrijk. Linkbuilding! Iedereen die aan SEO doet heeft hier weleens van gehoord.

Onderstaande afbeelding komt uit een studie van Ahrefs die de correlatie tussen links en rankings aantoont.

3. Maak gebruik van lokale directories

In iedere regio zijn er wel lokale directories actief. Deze kunnen landelijk of regionaal zijn. Ze fungeren niet alleen als advertentieplek voor je bedrijf. Ze geven daarnaast in veel gevallen ook nog eens kwalitatieve backlinks naar jouw website. Wanneer je deze lokale directories goed gebruikt kun je hier enorm veel uit halen.

Het is echter erg belangrijk dat je voor een consistente vermelding zorgt. Hierbij draait het vooral om de vermelding van de NAP (naam, adres & telefoonnummer). Google hecht hier erg veel waarde aan dus zorgt ervoor dat deze bij iedere directory exact hetzelfde is. Dit helpt Google in de bepaling van de regio waar jouw bedrijf actief is.

4. Optimaliseer je website voor de lokale zoekresultaten

Het optimaliseren van de website voor de lokale zoekresultaten houdt een aantal dingen in. Het kan verschillen per website en de hoeveelheid locaties waarin deze actief is.

Bij een website die op één locatie actief is, is het relatief eenvoudig. Zorg er ervoor dat er zoekwoorden in de tekst staan met een lokale intentie. De bakker in Rotterdam wilt idealiter de H1 op de landingspagina als volgt hebben:

“Bakker Rotterdam”

Dit zorgt ervoor dat Google deze kan koppelen aan zoekwoorden die ook een lokale intentie hebben.

5. Reviews, reviews en reviews

Het hebben van reviews is een bewezen factor in het verbeteren van de lokale vindbaarheid van een bedrijf. Google hecht steeds meer waarde aan de kwaliteit en kwantiteit van reviews. Wil je bovenaan staan in de 3-pack bovenaan de organische zoekresultaten? Ga dan actief aan de slag met het verzamelen van (positieve) reviews.

Dit kan door je beste klanten te vragen om een review achter te laten.

Conclusie

Het ranken in de lokale zoekresultaten is een mooie manier voor kleinere bedrijven om de vindbaarheid te verbeteren. De organische bezoeken die hieruit komen zijn meestal van een hele hoge kwaliteit doordat ze vaak al een koopintentie hebben.

Zorg bij je optimalisatie ervoor dat je in ieder geval bent aangemeld voor Google Mijn Bedrijf. Hiermee laat je Google weten wat je intenties zijn op regionaal gebied.

Over de auteur

Ralf is als ervaren SEO freelancer werkzaam voor een groot scala aan bedrijven. Van Nederlandse A-merken tot internationale webshops tot de bakker om de hoek. Ralf is gespecialiseerd in SEO, zijn kracht ligt bij technische SEO, linkbuilding en internationale SEO. Daarnaast geeft Ralf trainingen in de verschillende facetten van SEO.