Wie in marketing werkt, kan tegenwoordig niet meer om de term growth hacking heen. De term is enorm trendy en duikt echt overal op. Maar wat betekent het nu eigenlijk? En hoe kan jij een growth hacking strategy toepassen in jouw bedrijf?

Veel marketeers zitten vast in het klassieke patroon: ontwikkel een product, test het, promoot het. Waarom? Omdat het jarenlang redelijk goed gewerkt heeft. Maar intussen evolueert onze markt zo snel dat een nieuwe aanpak nodig is. Een nieuwe mindset.

Flexibiliteit is key

In plaats van het gebruikelijke patroon, waarbij het hele budget gebruikt wordt voor het maken van het product, het testen en het promoten, wordt er bij growth hacking een nieuwe strategie aangenomen. Een strategie gebaseerd op flexibiliteit. Dat begint al tijdens de ontwikkeling van het product: het concept wordt op kleinere schaal uitgevoerd, met een deel van het budget, en getest. Naarmate de testresultaten, wordt het concept aangepast. In plaats van een volledig afgewerkt product te presenteren, wordt een product tijdens de ontwikkeling al getoetst op potentiële gebruikers, en gaandeweg aangepast.

De marketing van dat product loopt dan ongeveer op dezelfde manier: in plaats van het hele marketingbudget in één strategie te stoppen, probeert men verschillende strategieën en volgt degene met het meeste succes. Trial and error. Flexibiliteit is dus enorm belangrijk.

Think outside the box

Er is geen vaste formule voor growth hacking. Het gaat er om dat er wordt geëxperimenteerd. Eén van de beste voorbeelden van de lage landen is het online reisbureau srprs.me.
Niemand zat te wachten op nog een online reisbureau. Om hun product te verkopen, startten de bezielers van het reisbureau met een redelijk ongekend concept: je boekt een reis zonder dat je weet waar je naartoe gaat.

Die invalshoek is al behoorlijk verfrissend. Maar het is niet genoeg. Mensen zijn meestal eerder voorzichtig, en gaan niet zomaar een reis boeken zonder te weten waar naartoe. Dat is hoogstens aantrekkelijk voor een handjevol avonturiers.
Om dat probleem aan te pakken bedachten ze bij srprs.me een strategie: elke persoon die bij hen een reis boekt, krijgt een eigen pagina op hun website. Een pagina met een aftelklok tot de vertrekdatum, waarop met mondjesmaat informatie wordt vrijgegeven over de bestemming. Het weerbericht. Een tip hier, een tip daar. Reizigers kunnen die pagina delen met hun familie en vrienden, al dan niet op social media. En dat was een gouden idee. Klanten delen massaal hun pagina, en de naam srprs.me verspreidt zich als een lopend vuurtje.

Blijf innoveren

Maar ook dat is niet genoeg. Om bij het voorbeeld van srprs.me te blijven: na een tijdje wordt het concept oud nieuws. Mensen blijven niet doorklikken naar de aftelklok van zus of buurman. Hun nieuwsgierigheid neemt uiteindelijk weer af.
Om dat probleem aan te pakken, moet een bedrijf blijven innoveren. Nieuwe invalshoeken proberen te vinden. En srprs.me doet dat schitterend. Elke maand bieden ze een nieuwe versie van hun concept aan: een groepsreis voor singles, een reis waarbij je meerdere bestemmingen aandoet, een reis waar je opdrachten moet uitvoeren om je terugreis te ‘verdienen’.

Daarnaast bouwen ze hun concept ook steeds verder uit. Bij de start van het bedrijf stonden vliegreizen naar een stad centraal. Tegenwoordig kan je ook met de auto een rondreis maken: bij elke overnachtingsplaats wordt de volgende bestemming onthuld. Wat natuurlijk heel slim gekozen is in het tijdperk waar vliegreizen om ecologische redenen erg onder druk liggen.

Vergeet de klassiekers niet

Digitale kanalen zijn enorm belangrijk voor growth hacking. Maar het zou een fout zijn om klassieke marketingmethodes volledig het raam uit te gooien. Hoewel bijvoorbeeld advertenties in de krant niet meer als rendabel worden beschouwd, doe je er best aan deze klassiekers niet te vergeten.  

Een goed voorbeeld hiervan is de manier waarop Michael O’Leary zijn merk Ryanair constant in de pers weet te houden. O’Leary komt graag controversieel uit de hoek. Hij kondigt op persconferenties aan dat hij overweegt enkel staanplaatsen te voorzien in de vluchten van Ryanair. Of hoe hij overweegt om het gebruik van het toilet tijdens een vlucht aan te rekenen aan zijn klanten. Geen van die dingen werden ooit doorgevoerd, maar de kranten stonden bol van zijn uitspraken. En van de merknaam Ryanair, met meer boekingen tot gevolg. Ethisch? Nee, niet echt. Maar wel bijzonder effectief.

Pas growth hacking zelf toe

Starten met growth hacking kan een onmogelijke, dure taak lijken. Maar dat hoeft helemaal niet. Het is eerder een mindset. In plaats van krampachtig vast te houden aan één versie van je concept, pas je je concept gaandeweg aan.

Op je eentje kan dit een onbegonnen taak lijken. We hebben namelijk allemaal een uniek denkpatroon, en daardoor kan je strategie vast komen te zitten. Met een team mensen, al dan niet vaste medewerkers of freelancers, is het toepassen van growth hacking al gemakkelijker. Het gaat er om dat je strategie steeds met een frisse blik herbekeken wordt. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn: een stevige sessie brainstormen kan al heel wat opleveren.

Daarnaast is het belangrijk om klein te starten. Verzamel alle ideeën en start met eentje. Volg de resultaten nauwkeurig op. Werk je concept gaandeweg bij, eventueel in combinatie met de ideeën die je opzij hebt staan. Ga dieper in op wat werkt, en wees vooral niet bang om los te laten wat niet werkt.
Kies voor de strategie die als meest efficiënt uit te testen komt. In welke strategie moet je het minste werk en het minste budget steken, om het grootste effect te bekomen? Blijf opvolgen: wat nu efficiënt is, is dat misschien niet meer over een bepaalde tijd.

En onthoud: er zijn geen fouten in growth hacking. Growth hacking is een cyclus. Een mislukte versie van je product, of een mislukte promotie beschouw je best niet als een fout. Het gaat er om dat je uitprobeert wat werkt en wat niet werkt. Iets wat niet meteen werkt, kan een leerschool vormen. Waarom werkt het niet? Kan het bijgestuurd worden? Is deze strategie wel de juiste voor het product? En van daaruit ga je weer verder.